Over Frank

Mijn weg in de audio akoestiek

Hoe akoestiek op mijn pad kwam en het Rivasono en Esperio voortbracht.

Hoe akoestiek op mijn pad kwam en het Rivasono en Esperio voortbracht.

Het begon in de garage

Toen ik ruim 15 jaar geleden de inpandige garage van mijn huis ombouwde tot hifi luisterruimte en thuisbioscoop, wist ik niet veel van akoestiek. Wel merkte ik al snel dat mijn nieuwe hifi ruimte / home cinema eigenlijk niet zo goed klonk als ik gehoopt had en dat ik het met verschuiven van de speakers en de stoelen niet veel beter kreeg.

Waarom klinkt het niet?

Ik wil altijd graag ontdekken waarom dingen zo zijn en wilde weten waarom die goede hifi stereo apparatuur in mijn mooie, speciaal gebouwde ruimte ervoor, niet het plezier opleverde wat het zou moeten doen.


Ah, de akoestiek

Ik ontdekte al snel dat akoestiek erg veel invloed heeft op hoe je muziekweergave en (film)geluid beleeft in een kamer. En meer bepalend is dan de zoveelste kabel of versterker upgrade.

Hoe pak je het aan?

Tegelijk merkte ik dat er weinig concreets te vinden was. Wat werkt nou wel en wat niet en hoe pak je zoiets aan bij een hifi luisterruimte en thuisbioscoop? Zijn een paar schuimplaten voldoende of moet ik de ruimte ingrijpend verbouwen voordat het enigszins goed is?
Je kon wel Googelen maar dan las je van alles, met vaak tegenstrijdige meningen. Eigelijk had ik daarna meer vragen dan concrete antwoorden.


Dan maar zelf doen

Omdat ik graag wilde weten hoe akoestiek werkt, ben ik een studie erin begonnen. Naast de theorie keek ik ook steeds naar de praktische toepassing van akoestiek; hoe is de theorie om te zetten in direct bruikbare oplossingen.
Ik heb daarbij veel prototypes van allerlei soorten akoestische constructies gemaakt.

Bouwen, testen, meten, leren

Door akoestische materialen en constructies gehoormatig te testen en eindeloos te objectief meten in mijn nieuwe ruimte, kon ik langzamerhand vaststellen wat in de praktijk wel en niet werkt.
Soms doen akoestische materialen namelijk precies het omgekeerde wat je ervan verwacht, wat achteraf met toegenomen kennis te verklaren is.
Waardevolle ervaringen, wel na veel afgedankte prototypes verder...

Ook ontdekte ik hoe, los van de kamer zelf, de geluidsbron zoals de speakers en de kamer op elkaar inwerken.


De mens niet vergeten

Naast de natuurkundige wetten over het gedrag van geluidsgolven in een ruimte, is het belangrijk te begrijpen hoe je dat als persoon ervaart.
Iedereen hoort anders, ook omdat je een altijd bewust of onbewust een bepaalde persoonlijke verwachting hebt van wat je gaat horen.

Dit subjectieve aspect wordt weleens vergeten in alle cijfers, metingen en uitgesproken meningen.

Wat je ziet is hoe je hoort

Ook de optische indruk, dus wat je ziet, heeft invloed op hoe je iets hoort en ervaart. Bijvoorbeeld een geluidsopname gemaakt in een kerk, klinkt, afgespeeld in een kerk, natuurlijk. Dezelfde opname maar dan weergegeven in een klein kamertje kinkt enorm galmend.
Daarom besteed ik met Esperio ook aandacht aan optische harmonie van het interieur van een Esperio hifi ruimte of home cinema.

Overigens maakt dat akoestisch advies ook zo interessant. Na duizenden berekeningen begrijp je het technisch deel wel; het blijft daarnaast altijd boeiend hoe de mens het ervaart!

Met alle theorie en praktijk begon ik steeds beter te begrijpen wat er nodig is bij weergave van muziek en filmgeluid in een ruimte zoals een hifi luisterruimte of home cinema.


Rivasono

Om mijn ervaring ook anderen ten dienste te laten komen, ben ik in 2012 het bedrijf Rivasono gestart.
Bij Rivasono geven we akoestisch advies en leveren akoestische producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Inmiddels hebben we met Rivasono meer dan 3000 keer de akoestiek verbeterd met kleine en grote projecten.

Het bloed kruipt...

Naast deze algemene akoestiekverbetering in huis en op het werk, ben ik zelf altijd doorgegaan met akoestiek voor hifi ruimtes en home cinema's.
Hier kan je de akoestiek en daarmee de geluidsbeleving ook echt, samen met de klant, vormgeven. Daarbij kan ik goed gebruik maken van alle ervaring van de afgelopen 15 jaar.


Esperio

Om mij volledig op hifi en home cinema te kunnen richten biedt ik nu onder de naam Esperio alles wat nodig is voor een perfecte audio luisterruimte en thuisbioscoop.

Specialistencollectief

Ik geloof in de kracht van samenwerking, dus alle Esperio partners brengen hun specialisatie, kennis en ervaring in. Tezamen bieden we een collectief aan specialisten voor alles op gebied van akoestiek, interieur, beeld en geluid.
Per situatie kijken we wie we het beste in het project kunnen betrekken. Dat kan ook een interieurontwerper of leverancier van de klant zijn.


En mijn eigen hifi ruimte?

Die werd al snel alleen nog maar als testruimte gebruikt, voor nieuwe producten zoals akoestische absorbers, reflectors en diffusers voor audio, die ik onder de naam Esperio ontwikkelde.

Inmiddels is het gelukkig weer een echte audioruimte / filmkamer geworden. Genieten van de muziek, je laten meeslepen door een goede film en de tijd vergeten; daar is het uiteindelijk allemaal om te doen: de beleving.


In mijn geval met vele ervaringen én met goede akoestiek rijker.

Het begon in de garage

Toen ik ruim 15 jaar geleden de inpandige garage van mijn huis ombouwde tot hifi luisterruimte en thuisbioscoop, wist ik niet veel van akoestiek. Wel merkte ik al snel dat mijn nieuwe hifi ruimte / home cinema eigenlijk niet zo goed klonk als ik gehoopt had en dat ik het met verschuiven van de speakers en de stoelen niet veel beter kreeg.

Waarom klinkt het niet?

Ik wil altijd graag ontdekken waarom dingen zo zijn en wilde weten waarom die goede hifi stereo apparatuur in mijn mooie, speciaal gebouwde ruimte ervoor, niet het plezier opleverde wat het zou moeten doen.


Ah, de akoestiek

Ik ontdekte al snel dat akoestiek erg veel invloed heeft op hoe je muziekweergave en (film)geluid beleeft in een kamer. En meer bepalend is dan de zoveelste kabel of versterker upgrade.

Hoe pak je het aan?

Tegelijk merkte ik dat er weinig concreets te vinden was. Wat werkt nou wel en wat niet en hoe pak je zoiets aan bij een hifi luisterruimte en thuisbioscoop? Zijn een paar schuimplaten voldoende of moet ik de ruimte ingrijpend verbouwen voordat het enigszins goed is?
Je kon wel Googelen maar dan las je van alles, met vaak tegenstrijdige meningen. Eigelijk had ik daarna meer vragen dan concrete antwoorden.


Dan maar zelf doen

Omdat ik graag wilde weten hoe akoestiek werkt, ben ik een studie erin begonnen. Naast de theorie keek ik ook steeds naar de praktische toepassing van akoestiek; hoe is de theorie om te zetten in direct bruikbare oplossingen.
Ik heb daarbij veel prototypes van allerlei soorten akoestische constructies gemaakt.

Bouwen, testen, meten, leren

Door akoestische materialen en constructies gehoormatig te testen en eindeloos te objectief meten in mijn nieuwe ruimte, kon ik langzamerhand vaststellen wat in de praktijk wel en niet werkt.
Soms doen akoestische materialen namelijk precies het omgekeerde wat je ervan verwacht, wat achteraf met toegenomen kennis te verklaren is.
Waardevolle ervaringen, wel na veel afgedankte prototypes verder...

Ook ontdekte ik hoe, los van de kamer zelf, de geluidsbron zoals de speakers en de kamer op elkaar inwerken.


De mens niet vergeten

Naast de natuurkundige wetten over het gedrag van geluidsgolven in een ruimte, is het belangrijk te begrijpen hoe je dat als persoon ervaart.
Iedereen hoort anders, ook omdat je een altijd bewust of onbewust een bepaalde persoonlijke verwachting hebt van wat je gaat horen.

Dit subjectieve aspect wordt weleens vergeten in alle cijfers, metingen en uitgesproken meningen.

Wat je ziet is hoe je hoort

Ook de optische indruk, dus wat je ziet, heeft invloed op hoe je iets hoort en ervaart. Bijvoorbeeld een geluidsopname gemaakt in een kerk, klinkt, afgespeeld in een kerk, natuurlijk. Dezelfde opname maar dan weergegeven in een klein kamertje kinkt enorm galmend.
Daarom besteed ik met Esperio ook aandacht aan optische harmonie van het interieur van een Esperio hifi ruimte of home cinema.

Overigens maakt dat akoestisch advies ook zo interessant. Na duizenden berekeningen begrijp je het technisch deel wel; het blijft daarnaast altijd boeiend hoe de mens het ervaart!

Met alle theorie en praktijk begon ik steeds beter te begrijpen wat er nodig is bij weergave van muziek en filmgeluid in een ruimte zoals een hifi luisterruimte of home cinema.


Rivasono

Om mijn ervaring ook anderen ten dienste te laten komen, ben ik in 2012 het bedrijf Rivasono gestart.
Bij Rivasono geven we akoestisch advies en leveren akoestische producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Inmiddels hebben we met Rivasono meer dan 3000 keer de akoestiek verbeterd met kleine en grote projecten.

Het bloed kruipt...

Naast deze algemene akoestiekverbetering in huis en op het werk, ben ik zelf altijd doorgegaan met akoestiek voor hifi ruimtes en home cinema's.
Hier kan je de akoestiek en daarmee de geluidsbeleving ook echt, samen met de klant, vormgeven. Daarbij kan ik goed gebruik maken van alle ervaring van de afgelopen 15 jaar.


Esperio

Om mij volledig op hifi en home cinema te kunnen richten biedt ik nu onder de naam Esperio alles wat nodig is voor een perfecte audio luisterruimte en thuisbioscoop.

Specialistencollectief

Ik geloof in de kracht van samenwerking, dus alle Esperio partners brengen hun specialisatie, kennis en ervaring in. Tezamen bieden we een collectief aan specialisten voor alles op gebied van akoestiek, interieur, beeld en geluid.
Per situatie kijken we wie we het beste in het project kunnen betrekken. Dat kan ook een interieurontwerper of leverancier van de klant zijn.


En mijn eigen hifi ruimte?

Die werd al snel alleen nog maar als testruimte gebruikt, voor nieuwe producten zoals akoestische absorbers, reflectors en diffusers voor audio, die ik onder de naam Esperio ontwikkelde.

Inmiddels is het gelukkig weer een echte audioruimte / filmkamer geworden. Genieten van de muziek, je laten meeslepen door een goede film en de tijd vergeten; daar is het uiteindelijk allemaal om te doen: de beleving.


In mijn geval met vele ervaringen én met goede akoestiek rijker.

Het begon in de garage

Toen ik ruim 15 jaar geleden de inpandige garage van mijn huis ombouwde tot hifi luisterruimte en thuisbioscoop, wist ik niet veel van akoestiek. Wel merkte ik al snel dat mijn nieuwe hifi ruimte / home cinema eigenlijk niet zo goed klonk als ik gehoopt had en dat ik het met verschuiven van de speakers en de stoelen niet veel beter kreeg.

Waarom klinkt het niet?

Ik wil altijd graag ontdekken waarom dingen zo zijn en wilde weten waarom die goede hifi stereo apparatuur in mijn mooie, speciaal gebouwde ruimte ervoor, niet het plezier opleverde wat het zou moeten doen.


Ah, de akoestiek

Ik ontdekte al snel dat akoestiek erg veel invloed heeft op hoe je muziekweergave en (film)geluid beleeft in een kamer. En meer bepalend is dan de zoveelste kabel of versterker upgrade.

Hoe pak je het aan?

Tegelijk merkte ik dat er weinig concreets te vinden was. Wat werkt nou wel en wat niet en hoe pak je zoiets aan bij een hifi luisterruimte en thuisbioscoop? Zijn een paar schuimplaten voldoende of moet ik de ruimte ingrijpend verbouwen voordat het enigszins goed is?
Je kon wel Googelen maar dan las je van alles, met vaak tegenstrijdige meningen. Eigelijk had ik daarna meer vragen dan concrete antwoorden.


Dan maar zelf doen

Omdat ik graag wilde weten hoe akoestiek werkt, ben ik een studie erin begonnen. Naast de theorie keek ik ook steeds naar de praktische toepassing van akoestiek; hoe is de theorie om te zetten in direct bruikbare oplossingen.
Ik heb daarbij veel prototypes van allerlei soorten akoestische constructies gemaakt.

Bouwen, testen, meten, leren

Door akoestische materialen en constructies gehoormatig te testen en eindeloos te objectief meten in mijn nieuwe ruimte, kon ik langzamerhand vaststellen wat in de praktijk wel en niet werkt.
Soms doen akoestische materialen namelijk precies het omgekeerde wat je ervan verwacht, wat achteraf met toegenomen kennis te verklaren is.
Waardevolle ervaringen, wel na veel afgedankte prototypes verder...

Ook ontdekte ik hoe, los van de kamer zelf, de geluidsbron zoals de speakers en de kamer op elkaar inwerken.


De mens niet vergeten

Naast de natuurkundige wetten over het gedrag van geluidsgolven in een ruimte, is het belangrijk te begrijpen hoe je dat als persoon ervaart.
Iedereen hoort anders, ook omdat je een altijd bewust of onbewust een bepaalde persoonlijke verwachting hebt van wat je gaat horen.

Dit subjectieve aspect wordt weleens vergeten in alle cijfers, metingen en uitgesproken meningen.

Wat je ziet is hoe je hoort

Ook de optische indruk, dus wat je ziet, heeft invloed op hoe je iets hoort en ervaart. Bijvoorbeeld een geluidsopname gemaakt in een kerk, klinkt, afgespeeld in een kerk, natuurlijk. Dezelfde opname maar dan weergegeven in een klein kamertje kinkt enorm galmend.
Daarom besteed ik met Esperio ook aandacht aan optische harmonie van het interieur van een Esperio hifi ruimte of home cinema.

Overigens maakt dat akoestisch advies ook zo interessant. Na duizenden berekeningen begrijp je het technisch deel wel; het blijft daarnaast altijd boeiend hoe de mens het ervaart!

Met alle theorie en praktijk begon ik steeds beter te begrijpen wat er nodig is bij weergave van muziek en filmgeluid in een ruimte zoals een hifi luisterruimte of home cinema.


Rivasono

Om mijn ervaring ook anderen ten dienste te laten komen, ben ik in 2012 het bedrijf Rivasono gestart.
Bij Rivasono geven we akoestisch advies en leveren akoestische producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Inmiddels hebben we met Rivasono meer dan 3000 keer de akoestiek verbeterd met kleine en grote projecten.

Het bloed kruipt...

Naast deze algemene akoestiekverbetering in huis en op het werk, ben ik zelf altijd doorgegaan met akoestiek voor hifi ruimtes en home cinema's.
Hier kan je de akoestiek en daarmee de geluidsbeleving ook echt, samen met de klant, vormgeven. Daarbij kan ik goed gebruik maken van alle ervaring van de afgelopen 15 jaar.


Esperio

Om mij volledig op hifi en home cinema te kunnen richten biedt ik nu onder de naam Esperio alles wat nodig is voor een perfecte audio luisterruimte en thuisbioscoop.

Specialistencollectief

Ik geloof in de kracht van samenwerking, dus alle Esperio partners brengen hun specialisatie, kennis en ervaring in. Tezamen bieden we een collectief aan specialisten voor alles op gebied van akoestiek, interieur, beeld en geluid.
Per situatie kijken we wie we het beste in het project kunnen betrekken. Dat kan ook een interieurontwerper of leverancier van de klant zijn.


En mijn eigen hifi ruimte?

Die werd al snel alleen nog maar als testruimte gebruikt, voor nieuwe producten zoals akoestische absorbers, reflectors en diffusers voor audio, die ik onder de naam Esperio ontwikkelde.

Inmiddels is het gelukkig weer een echte audioruimte / filmkamer geworden. Genieten van de muziek, je laten meeslepen door een goede film en de tijd vergeten; daar is het uiteindelijk allemaal om te doen: de beleving.


In mijn geval met vele ervaringen én met goede akoestiek rijker.

Contact

Vragen hierover?

Stuur een berichtje of e-mail en wij nemen contact op.